در این بخش رفتار منافقین در غدیر را از سه جهت مورد بررسى قرار مى دهیم:
اقدامات و توطئه هاى عملى آنان بر ضد غدیر.غدیر دریایی از معارف است. فقه، فرهنگ، کلام، اخلاق و تفسیر، همه را دارد; ولی دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه های گرانبهایی را به ساحل نشینانش ارزانی داشته است.
توجه به چند نکته ضروری می نماید:
1. مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سی و شش عمل را در
این روز مستحب شمرده اند که ما آنها را به ترتیب حروف الفبا ارائه می کنیم.
2. این تعداد حکم برای یک روز نشان از اهمیت، حساسیت و عظمت آن دارد. در
اسلام برای هیچ روزی، هر چند بسیار مهم و مقدس، این تعداد حکم ارائه نشده
است. در برخی از روزهای مهم مانند فطر و قربان، عرفه و مباهله اعمال متعددی
مستحب شمرده شده، ولی اگر همه آنها را به یکدیگر ضمیمه کنیم، با مستحبات
غدیر برابری نمی کنند.
3. دومین ویژگی فقه غدیر جامعیت است. در هر زمینه ای عملی وارد شده،
اعمالی جامع و بی کم و کاست; از عمل عبادی تا برنامه سیاسی همایش و طرح
اقتصادی ایجاد مساوات همه در فقه غدیر گرد آمده است. گستردگی و غنای این
اعمال چنان است که می توان گفت در آینه فقه کامل غدیر کمال دین تجلی یافته
است.
ادامه مطلب ...
آرزوى هر شیعه است که اى کاش زمان به عقب برمى گشت و در غدیر حاضر بود و با مولایش دست بیعت مى داد و به آن حضرت تبریک مى گفت. اى کاش امیرالمؤمنین علیه السلام اکنون زنده بود، و هر ساله در روز غدیر به حضورش شرفیاب مى شدیم و با او تجدید بیعت مى کردیم و بار دیگر به او تهنیت مى گفتیم.
تحقق این آرزو چندان مشکل نیست. زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در نجف اشرف و حضور در حرم مطهر آن حضرت و عرض ادب به ساحت قدس او و سخن گفتن با او از صمیم جان و باز گفتن این آرزوى قلبى در پیشگاهش از نظر شیعه، تجدید بیعت حقیقى و تبریک و تهنیت واقعى است. سلام غدیر به آن دوم شخصیت عالم وجود که صداى ما را مى شنود و پاسخ ما را مى دهد در حکم حضور در بیابان غدیر و بیعت با دست مبارک اوست. ادامه مطلب ...
1ـ روز غدیر، عید بزرگ:
«ان اللّه جمع لکم معشر المؤمنین، فى هذا الیوم عیدین عظمین کبیرین». آن
گونه که پیش از این نیز یادآورى شد، هنگامى که امام(ع) این خطبه را ایراد
فرمود، روز غدیر مصادف با روز جمعه بوده است، به همین دلیل تعبیر به
«عیدین» کرده و هر دو را به عظمت و بزرگى یاد کرده است. این خود بهترین
دلیل بر «تعیّد» روز هجدهم ذو الحجة و برگزارى مراسم جشن و سرور و بزرگداشت
آن است.
در عید بودن روز غدیر، روایات متعددى از پیامبر(ص) و امامان شیعه(ع) به ما
رسیده است، از جمله در روایتى از پیامبر(ص) مى خوانیم که فرمود:
ادامه مطلب ...
از مجموع معانی مختلفی که در فرهنگ های عربی برای غدیر ذکر کرده اند می
توان تعریف زیر را به دست آورد: غدیر، آبگیر و محل پست طبیعی زمین است که
آب باران یا سیل در آن جمع می شود و معمولاً آب آن تا فصل گرما نمی ماند.
جمع کلمه ی غدیر به 4 صورت می آید: غُدر، غُدًر، أغدرُه، غُدَران. درباره ی
علت نام گذاری«آبگیر» به «غدیر» که صفت مشبهه است، به دو جهت ذکر کرده اند
:
1. به معنای اسم مفعول از «مُغادَرَه؛ رفتن و باقی گذاشتن» و منظور آن است
که سیل، آبگیر را پر می کند و آن را با آبش رها می کند و می رود.
2. به معنای اسم فاعل از «غَدْر؛ حیله و مکر» حیله گر. منظور آن است که
آبگیر با آب فراوانی که دارد، هنگام شدت احتیاج، آبش تمام می شود.
ادامه مطلب ...