آغاز و ادامه و پایان عالم با غدیر

image5

 آغاز و ادامه و پایان عالم با غدیر

 آفرینش، با روح و ملکوتِ غدیر که همان ولایت و مودّت و محبت آل  عصمت‏ علیهم السلام است آغاز شده و با همان حقیقت پایان خواهد پذیرفت. هیچ کدام از ما افراد بشر، نه شاهد آفرینش عالم بوده ‏ایم، و نه منبع مطمئن و آگاهى براى دانستن چگونگى آفرینش داریم، جز کلام بزرگوارانى که عصمت و پاکى و درستى گفتارشان را آفریدگار عالَم تأیید فرموده(50)، که همانان گواه آفرینش بوده‏اند و گفتارشان سند مستند است. 

 
 حضرت باقرالعلوم ‏علیه السلام می‏فرماید: «لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِکرُهُ- لَیلَةَ القَدرِ اَوَّلَ ما خَلَقَ الدُّنیا ...»(51): «پروردگار که ذکرش جلیل و با عظمت است، شب قدر را در همان ابتداى آفرینش دنیا خلق فرمود ...».
 امام صادق ‏علیه السلام در پاسخ شخصى که پرسید: فضیلت شب قدر چیست؟ فرمود: «نَزَلَت وَلایَةُ اَمیرِالمُؤمِنینَ ‏علیه السلام فیها»(52) : «ولایت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام در آن شب نازل شده است».
 دوباره پرسید: در همان شب قدرى که در ماه مبارک رمضان ما امید می‏بریم؟ فرمود: «نَعَم، هِىَ لَیلَةٌ قُدِّرَت فیهَا السَّماواتُ وَ الاَرضُ وَ قُدِّرَت وَلایَةُ اَمیرِالمُؤمِنینَ‏ علیه السلام فیها»(53): «آرى، شب قدر همان شبى است که در آن آسمان‏ها و زمین آفریده شده و ولایت امیرالمؤمنین ‏علیه السلام در آن شب مقدّر شده است».
 در زیارت شریفه جامعه کبیره که عصاره ‏اى مختصر و در عین حال گویا و جامع از فضائل خاندان عصمت و طهارت‏ علیهم السلام است، به تعلیم و آموزش حجت بالغه حق حضرت امام هادى‏ علیه السلام چنین عرضه میداریم: «... بِکُم فَتَحَ اللَّهُ ...»(54) : «به وجود شما خداوند آفرینش را گشوده و آغاز نمود».
 در حدیث شریف کساء چنین آمده است: «هنگام تجمّع خمسه طیبه ‏علیهم السلام در زیر کساء، پروردگار متعال به فرشتگان چنین خطاب فرمود: «یا مَلائِکَتى و یا سُکّانَ سَماواتى، اِنّى ما خَلَقتُ سَماءً مَبنِیَّةً وَ لا اَرضاً مَدحِیَّةً وَ لا قَمَراً مُنیراً وَ لا شَمساً مُضیئَةً وَ لا فَلَکاً یَدورُ وَ لا بَحراً یَجرى وَ لا فُلکاً یَسرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤلاءِ الخَمسَةِ الَّذینَ هُم تَحتَ الکِساءِ ...»(55) : «اى ملائکه من و اى ساکنان آسمان‏هاى من! نیافریدم آسمانى بنا شده، و نه زمینى گسترده شده، و نه ماهى نور دهنده، و نه خورشیدى روشنایى دهنده، و نه فَلَکى که دور زَنَد، و نه دریایى که جارى شود، و نه کِشتى که سیر نماید، مگر در محبت این پنج نفر که در زیر کساء قرار دارند ...».

 

ابلاغ غدیر مهمترین رسالت رسولان‏

 مهم‏ترین رسالت رسولان در طول تاریخ، پیام و روح و ملکوت غدیر یعنى «ولایت» بوده است. به این احادیث توجه فرمایید:
 امام صادق‏ علیه السلام فرمود: «وَلایَتُنا وَلایَةُ اللَّهِ الَّتى لَم یُبعَث نَبِىٌّ قَطُّ اِلا بِها»(56) : «ولایت ما ولایت الهى است، که هیچ پیامبرى جز به این ولایت فرستاده نشده است».
 و نیز فرمود: «ما مِن نَبِىٍّ جاءَ قَطُّ اِلاّ بِمَعرِفَةِ حَقِّنا وَ تَفضیلِنا عَلَى مَن سِوانا»(57): «خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نفرمود مگر همراه با معرفت و شناخت حقّ ما و تفضیل و برترى ما بر دیگران».
 امام باقر علیه السلام فرمود: «ما تَکامَلَت النُّبُوَّةُ لِنَبىٍّ حتّى‏ اَقَرَّ بِفَضلِها وَ مَحَبَّتِها، یَعنِى الصِّدیقَةَ الطّاهِرَةَ فاطِمَةَ الزَّهراءَعلیها السلام»(58) : «نبوت و پیامبرى براى هیچ پیامبرى کامل نشد تا آنگاه که به برترى و محبت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام اقرار نمود».

 

قیام و حرکت امام عصرعلیه السلام با پیام غدیر

 چون ظهور دولت فرخنده حضرت ولى عصر امام زمان ‏علیه السلام  -  که جانمان فدایش باد  -  فرا رسد، حضرتش دارنده و کامل کننده پیام تمامى پیامبران و جانشینان در رساندن «پیام غدیر» یعنى «ولایت» خواهد بود. بر این اساس آن حضرت با پیام غدیر بپا می‏خیزد، و با پیام غدیر حرکت می‏نماید، و با پیام غدیر پایان مى‏ برد.
 همان‏گونه که تا ویروس‏ ها و بیمارى‏ ها از پیکر یک فرد نابود نشود، ویتامین‏ها و تقویت‏ها مؤثر و نافع واقع نخواهد شد، همین طور تا از پیکره دینِ الهى ویروس ‏هاى پلید و میکروب‏هاى مخرِّب دور نشود، دین پروردگار جلوه نخواهد کرد و نمى‏تواند آن گونه که هست چهره بنماید مگر آنکه ویروس‏هاى مخرّب دین نابود شوند.
 بر  همین اساس، قبل از هر گونه گزارش از تلاش‏هاى حضرت ولى عصر علیه السلام که جهت گسترش «پیام غدیر» انجام میدهند، گزارشى جالب از دفع ویروس‏ها و پلیدی‏هاى مخرّب شریعت توسط آن حضرت ملاحظه مینماییم، که از راه‏هاى گوناگون وارد دین شده است.
 باید بدانیم که در هر مرحله از اصول دین، اول نفى و سپس اثبات آمده است. در توحید، اول «لا اِلهَ» و نفى آلِهه و خدایان دروغین، و سپس «اِلاَّ اللَّهُ» آمده است. در رسالت هم، نخست نفى پیامبران دروغین نظیر مُسَیلمه‏ ها و سجاح ‏ها، و سپس شهادت به نبوت حضرت خات م‏علیه السلام آمده است. در امامت نیز، اول نفى خلفاى دروغین و غاصب، و سپس اقرار به امامت امامان راستین امیرالمؤمنین و اولاد معصومش‏ علیهم السلام وارد شده است.

 

آفرینش با غدیر پایان مى ‏یابد

  آفرینش با حقیقت ولایت اهل بیت ‏علیهم السلام پایان خواهد یافت، همان گونه که در زیارت جامعه کبیره می‏خوانیم: «بِکُم یُختَم ...»(59) : «به شما آفرینش پایان خواهد یافت».
 امام کاظم ‏علیه السلام در تفسیر آیه مبارکه «اِنَّ اِلَینا اِیابَهُم، ثُمَّ اِنَّ عَلَینا حِسابَهُم»(60) : «سپس البته بازگشت آنان به سوى ماست، و آنگاه حساب و جزاى اعمال نیک و بد آنها بر ما خواهد بود»، فرمود: «یا سَماعَةُ، اِلَینا اِیابُ هذَا الخَلقِ وَ عَلَینا حِسابُهُم ...»(61) : «اى  سماعه، بازگشت این خلق به سوى ماست و حسابشان بر ماست ...».
 امام زین العابدین‏ علیه السلام در تفسیر آیه "کُلُّ مَن عَلَیها فانٍ، وَ یَبقى‏ وَجهُ رَبِّکَ ذُو الجَلالِ وَ الاِکرامِ»(62) : «هر کس که روى زمین است دستخوش فنا و مرگ است و وجه پروردگارت باقى می‏ماند که صاحب جلال و عظمت و اکرام است»؛ حضرت فرمود: «نَحنُ الوَجهُ الَّذى یُؤتىَ اللَّهُ مِنهُ»(63) : «ما هستیم آن وجه و جهتى که به سوى خدا از آن وجه و جهت باید آمد».
 امام صادق‏ علیه السلام فرمود: «نحن وجه اللَّه»(64) : «وجه الهى ما هستیم».
 در فرمایش دیگر امام صادق‏ علیه السلام به شیوه شعر فرمود:
 لِکُلِّ اُناسٍ دَولَةٌ یَرقَبونَها
وَ دَولَتُنا آخِرَ الدَّهرِ یَظهَرُ(65)
 «براى هر گروهى از مردم دولتى است، که آن را انتظار مى‏ برند، و دولت ما در آخر روزگار ظاهر خواهد شد».

 از عقائد حقه و باورهاى یقینى ما اعتقاد به رجعت است، یعنى بازگشت امیرالمؤمنین و امام حسین‏ علیهما السلام و عده ‏اى از شهداء و مؤمنین که قبل از قیام قیامت خداوند با قدرت قاهره ‏اش آنان را زنده فرماید، تا دولت حق تشکیل داده و حکومت فرمایند؛ و مخالفینِ آن پاکان و قاتلین آنها را نیز براى سزاى اعمالشان زنده خواهد نمود. به امید آنروز

منبع: سایت غدیر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.