درنگ در روایت مشهوری است که بنابر آن حضرت علی (ع) به هنگام عبور از کربلا در حرکت برای نبرد صفین و یا بازگشت از آن، گذری به کربلا نمودند و همانجا در شان این جایگاه فرمودند: « اینجا جاى خوابانیدن شترهایشان (مرکب هایشان) و محل ریختن خون و هلاکت آنهاست». به گمان نخستین بار این سخن در کتاب «وقعه صفین» و این گونه نقل شده است: « نصرسعید بن حکیم العبسی عن الحسن بن کثیر عن ابیه ان علیا اتی کربلاء فوقف بها فقیل یا امیرالمومنین هذه کربلاء قال ذات کرب و بلاء ثم اوما بیده الی مکان فقال هاهنا موضع رحالهم و مناخ رکابهم و اوما بیده الی موضع آخر فقال هاهنا مهراق دمائهم». (وقعه صفین، نصر بن مزاحم منقری (حدود 120- 212 ق) قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، 1403هجری، ص 142
" فَلیُبلّغِ الحاضِرُ الغائِبَ وَ الوالدُ الوَلَدَ إلی یَومِ القیامَهِ "
"پس باید که واقعه غدیر خم را حاضران به غائبان گزارش کنند و پدران به فرزندان تا روز رستاخیز خبر دهند."
بر این اساس فرهنگسرای خاوران در راستای رسالت فرهنگی خویش و به منظور تبیین جایگاه واقعهی غدیر خم و پاسخ به شبهات مطرح شده، اقدام به تهیهی نرم افزار"قدر غدیر" کرده است. ادامه مطلب ...
یکی از مهمترین علل رسوایی و ذلت دشمنان امام حسین (علیه السلام) و پیروزی
آن جناب در هدایت انسانها از بعد واقعه عاشوراء ، بیان مصایب و ظلم و ستم
هایی است که بر ایشان و خاندان پاکش وارد شده است که از بین همه این مصایب
که در تاریخ نقل شده است مصایبی است که بر خاندان آن حضرت در سرزمین کربلا و
در مسیر کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و بالاخره در شام بلا ، وارد شده
است .
برگزاری مجالس عزای حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و خاصه
مجالسی که مصایب وارد بر اطفال و زنان را بیان می کند باعث رسوایی بیشتر
دشمنان و آشنایی مردم با مظلومیت و حقانیت شیعه خاصه مولای آنها اباعبدالله
الحسین (علیه السلام) شده است و در این میان بسیاری از افراد در فرقه های
غیر شیعه با شنیدن این مصایب متاثر شده و گروه گروه بسوی مکتب حقه تشیع روی
آورده اند . و دشمنان نیز در صدد بر آمده اند به هر صورت ممکن و با هر
بهانه ای حتی استفاده از دوستان و محبین در اصل این مصایب خاصه مصایب تکان
دهنده ای که انسانهای آزاده را به خروش
ادامه مطلب ...
امام صادق (ع) در سفارشهای خود به عبدالله بن جندب پس از هشدار شیعیان به دامهای شیطان، ویژگیهای برجسته دوستان حقیقی خود را بر میشمرد و سپس خصلتهای دیگر شیعیان را بیان میکند.
حسابرسی خود
«حق علی کل مسلم یعرفنا ان یعرف علمه فی کل یوم و لیله علینفسه فیکون محاسب نفسه فان رای حسنه استزاد منها و ان رای سیئه استغفر منها، لئلایخزی یوم القیمه ; بر هر مسلمانی که ما را میشناسد، سزاوار است که کردارش را در هر شبانه روز بر خود عرضه دارد و به محاسبه آنها بپردازد، تا اگر کار نیکی در آنها دید، برآنها بیفزاید و اگر کردار بدی در اعمال خود مشاهده کرد، از آنها توبه کند، تا دچار ذلت و خواری روز قیامت نگردد.
سخاوت ادامه مطلب ...